طالبان، سه تاکتیک جدید نظامی برای گسترش خشونت ها
محمد امین میرزاد محمد امین میرزاد

 در عرصه نظامی تاکتیک و استراتژی نظامی نقش اساسی را در شکست و پیروزی دارد. به همین دلیل اگر در طول ده سال گذشته به روشها و تاکتیک های نظامی توسط گروه طالبان و نیز ناتو و نیروهای دولتی افغانستان، دقت گردد، روشن می شود که تقریبا هرسال شیوه ها و تاکتیک های نظامی از سوی هردو طرف تغییر کرده و با رویکرد جدیدی برای  مقابله و نیزایجاد خشونت( توسط طالبان) روی آورده اند.

درعرصه نظامی نیرویی که بتواند در شرایط مختلف فورا تاکتیک عوض نماید، موفقیت های بیشتری را بدست می آورد.

گروه طالبان در سایه ادامه خشونت ها اکنون این توانایی را بدست آورده اند که در شرایط مختلف دست به تغییر تاکتیک و روش نظامی بزنند، در سال جاری گروه طالبان روش های مختلف ایجاد خشونت و ترور را بکار برده اند، این فعالیت ها از حملات گروهی و گسترده در سال جدید در ولایت نورستان آغاز گردید و در سایه حملات منظم توانستند دو ولسوالی را در این ولایت به تصرف خود در آورند. در ادامه آن دست به حملات منظم در ولایت قندهار زدند و توانستند در یک عملیات سرّی نزدیک به 400 زندانی خود را از زندان قندهار رها سازند و به دنبال آن طی یک نبرد منظم دیگر وارد شهر قندهار شدند و دو روز و نیم کامل با نیروهای دولتی در داخل شهر به نبرد پرداختند، در حالی که پیش از این اعلام شده بود که نیروهای ناتو و اردوی ملی عملیات منظمی را در قندهار شروع کرده و در این عملیات موفق شده بخش های وسیعی از ولایت قندهار را از وجود طالبان پاک سازی نمایند، اما گروه طالبان در سایه حملات منظم خود، نشان داد که قندهار هنوز هم پایگاه اصلی طالبان به شمار می رود وعملیات ناتو و دولت افغانستان نمی تواند از نفوذ گسترده طالبان در این ولایت بکاهد.

 رویکرد و شیوه حملات انتحاری و نیز مین گذاری کنار جاده ای تاکتیک همیشگی گروه طالبان بوده است که طی سال های اخیر آن را در پیش گرفته و همچنان ادامه دارد و این گونه حملات تقریبا به پاشنه آشیل نیروهای خارجی در افغانستان تبدیل گردیده است. در اوج این گونه حملات بود که ناگهان طالبان تاکتیک دیگری را در پیش گرفت و آن نفوذ گسترده در صفوف نظامیان کشور بود، حمله به وزارت دفاع، کشتن چند نظامی استرالیایی توسط عوامل نفوذی طالبان در داخل اردو در ولایت ارزگان و کشته شدن سید خیلی قوماندان امنیه قندوز وکشته شدن جنرال داود داود قوماندان پولیس 303 شمال کشور و شاه جهان قوماندانی امنیه تخار اهدافی بود که توسط عوامل نفوذی طالبان در دستگاههای امنیتی کشور صورت گرفت و گروه طالبان به این اهداف به راحتی دست پیدا کردند.

اکنون براساس اعلام اداره امنیت ملی گروه طالبان سه تاکتیک جدیدی دیگری را درپیش گرفته اند. اولین تاکتیک جدید گروه طالبان در راستای گسترش خشونت ها در کشور ترور شخصیت ها و مقامات بلند پایه کشور است، تا پیش از این ترور شخصیت ها و مقامات به  اهداف اصلی گروه طالبان تبدیل نگردیده بود، اما در سال جاری گروه طالبان ترور شخصیت ها را به صورت گسترده روی دست گرفته اند، این که آنان در سایه این ترور ها چه اهدافی را دنبال می کنند، هنوز دقیقا روشن نیست، اما ترور مقامات نظامی و سیاسی کشور از هر طریق ممکن اکنون به یکی از اهداف نظامی طالبان تبدیل گردیده است. لطف الله مشعل سخنگوی ریاست امنیت ملی  ضمن بیان تاکتیک جدید گروه طالبان در راستای ترور شخصیت های سیاسی و نظامی گفت: حمله به منزل مارشال فهیم معاون اول رئیس جمهور، حمله بالای استاد سیاف نماینده مردم کابل و فضل هادی مسلم یار رئیس مشرانوجرگه، بیانگر اینست که طالبان قصد دارند در حملات خویش افراد برجسته کشور را از بین ببرند.

 تاکنون در راستای این اهداف سه قوماندان امینه و یک فرمانده پولیس زون شمال به شهادت رسیده اند و اگر نیروهای امنیتی و نیز شخصیت های سیاسی و نظامی کشور بیشتر از بیش مواظب جان خود نباشند، ممکن است حوادث غمباری دیگری را  در سایه ترور شخصیت های کشور، برای مردم افغانستان گروه طالبان تحمیل نماید.

دومین تاکتیک گسترش خشونت توسط طالبان این است که خشونت ها و نا امنی ها را در مناطق و ولایت هایی گسترش بدهند که در ماه آینده قرار مسئولیت های امنیتی آن به دوش افغانها بیافتند. مشعل می گوید:" طالبان حملات خود را در مناطقی که تامین امنیت آن به دست نیروهای افغان می باشد، افزایش داده اند، زیرا خواست آنان ضعیف نشان دادن نیروهای افغان در تامین امنیت می باشد". هم چنین بسم الله محمدی وزیرداخله  هفته پیش در پارلمان گفته بود: طالبان به خاطر این که نیروهای اردوی ملی و پولیس را نزد مردم و جامه جهانی ضعیف وناکام معرفی کنند، حملات هراس افگنی را در تاسیسات نظامی و یا ساختمان های دولتی انجام می دهند.

براین اساس مناطقی را که نیروهای نظامی افغانستان به صورت مستقل بدست می گیرند، در آینده نزدیک به شدیدترین نبردگاه های نیروهای دولتی و طالبان تبدیل خواهد شد. این گروه امید وار است تا در سایه ضرباتی که به نیروهای دولتی وارد می کند، بتواند قدرت و توانایی خود را به رخ جهانیان بکشاند و از سوی دیگر  پروسه تدریجی بازگشت نیروهای خارجی را از افغانستان مختل سازد. جالب این است در حالی که طالبان بارها  خواسته است که باید نیروهای خارجی از افغانستان خارج شود و اکنون که زمینه خروج به صورت تدریجی فراهم گردیده است، گروه طالبان تلاش دارد تا با ایجاد ناامنی در مناطقی که مسئولیت ها به دوش نیروهای افغانی می افتند و تمرکز دادن خشونت ها در این مناطق،  توانایی نیروهای دولتی را زیر سئوال برده و زمینه تداوم حضور نیروهای خارجی را بیشتر از بیش فراهم نمایند، چنانچه که پیش از این نیز با گسترش خشونت ها حضور نیروهای خارجی را در کشور تداوم بخشیده بود.

سومین تاکتیک جدید نظامی که گروه طالبان در پیش گرفته است، استفاده از کودکان برای انجام حملات انتحاری است، هرچند گروه طالبان پیش از این نیز در حملات انتحاری از کودکان استفاده می کرد، اما این بار به صورت بسیار گسترده از کودکان در حملات انتحاری از طالبان استفاده می کنند. سخنگوی ریاست امنیت ملی می گوید: طالبان بعد از کشته شدن اسامه بن لادن با کمبود نیروی جوان روبرو شده اند، به همین لحاظ آنان افراد کم سن و سال را در آن سوی مرز تربیه نموده، برای انجام حملات خویش از آنان استفاده می کنند. او در ادامه گفت که در مورد رقم رو به افزایش کودکانی که توسط طالبان برای حملات انتحاری استفاده میشوند، نگران است. این کودکان در مدارس دینی در مناطقی در پاکستان آموزشهای تروریستی داده میشوند.  صدها کودک در آن طرف مرز انتظار میکشند تا دست به انتحار بزنند و ما در دو ماه گذشته 19 تن از این کودکان را بازداشت کرده ایم.

به هرحال تاکتیک ها و تغییر تاکتیک های گروه طالبان  نشان داده است که این گروه علی رغم فشارهای بین المللی و داخلی و نیز امتیازات کلانی که برای انجام مذاکره به آنان داده می شود، به شدت تحرک و توانایی خود را در ایجاد خشونت و جنگ در کشور حفظ کرده اند و نیروهای ناتو و دولت افغانستان بجای مقابله با این گروه به فکر تلاش های موهوم صلح است که گاهی در داخل کشور شعار داده می شود و گاهی باکسانی که خود را نماینده طالبان می دانند در خارج از افغانستان به صورت مستقیم با امریکا مذاکره صورت می گیرد.


June 7th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات